1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

22 Mei 2012

Jambatan gantung di Gunung Stong menjadi daya tarikan



Terkenal dengan keunikan yang tersendiri, negeri ini amat menarik untuk diterokai kerana selain kaya dengan sejarah, 'negeri kijang' ini banyak menyimpan khazanah alam semula jadi seperti kawasan hutan dan pergunungan.
Kelantan menawarkan pelbagai tempat menarik untuk aktiviti berkelah dan beriadah bersama keluarga lengkap dengan keistimewaan air terjun yang membuatkan kita tidak perlu berfikir panjang untuk bersantai.
Kawasan air terjunnya menjanjikan suasana kedamaian yang bakal meninggalkan kenangan manis kepada setiap pengunjungnya.
Kebanyakan kawasan air terjun yang terdapat di sana terletak dalam jajahan Pasir Puteh (35 kilometer dari Kota Bharu) seperti Jeram Pasu yang terletak di Kampung Padang Pak Amat.
Lokasi itu mudah dikunjungi secara berkenderaan sehingga sampai ke destinasi tersebut.
Air Terjun Jeram Pasu boleh dikatakan sebagai lokasi paling popular kerana airnya yang jernih, sejuk serta nyaman, pastinya memuaskan kunjungan anda.
Selain itu, Jeram Lenang juga merupakan satu lagi destinasi air terjun kegemaran orang tempatan.
Hutan lipur air terjunnya sesuai dijadikan destinasi ideal untuk aktiviti berkelah, berehat, berkhemah serta sesuai untuk aktiviti merentas hutan.
Setelah mengunjungi lokasi tersebut, jika anda menggunakan Lebuhraya Kuala Krai-Gua Musang, kunjungan anda tidak lengkap jika tidak singgah ke Lata Beringin yang terkenal dengan ketinggian air terjunnya setinggi 120 meter.
Menyusuri sungai dan merentas hutan
Pengunjung yang gemar menikmati keindahan panorama hijau pastinya tersenyum puas jika berpeluang menyusuri Sungai Kelantan sambil menyaksikan hutan hujan tropika yang masih belum dicemari.
Sambil itu, kita akan dihiburkan dengan bunyi kicauan burung, unggas dan suasana alam semula jadi sepanjang menyusuri sungai.
Pengunjung boleh melihat aktiviti kehidupan masyarakat yang tinggal berhampiran sungai ketika sedang menjalani kehidupan seharian mereka.
Anda boleh menyusuri sungai dari Jeti Kuala Krai dengan menaiki bot selama dua jam ke Dabong.
Dari lokasi tersebut, beberapa jalan lain boleh digunakan sama ada dengan menaiki keretapi untuk kembali ke Kota Bharu atau terus ke Jelawang untuk memulakan pengembaraan merentas hutan.
Anda boleh bermalam dalam suasana mendamaikan sambil ditemani alam semula jadi dengan hanya menggunakan khemah ataupun menyewa rumah rehat yang disediakan.
Jangan ketinggalan untuk mengunjungi Air Terjun Jelawang yang hanya mengambil masa selama sejam setengah selepas merentasi kawasan hutan belantara yang dipenuhi dengan pelbagai spesies flora dan fauna.
Jalan alternatif lain yang boleh dilalui ialah dengan menempuh perjalanan selama dua jam setengah dari Dabong ke Gua Musang.
Di sini, terletaknya Air Terjun Lata Beringin yang menakjubkan.
Suasana sekeliling yang damai pastinya menjanjikan kepuasan setelah peserta berhempas pulas mendaki.
Gua Musang merupakan salah satu pusat rekreasi Taman Negara yang dianggap sebagai antara kawasan hutan hujan tertua di dunia.
Anda berpeluang melakukan aktiviti berakit serta melawat gua-gua yang terdapat di sana seperti Gua Cha, Gua Gelap, Gua Keris dan Gua Ikan.
Bagi yang ingin mendaki, bolehlah menuju ke Tapak Perkhemahan Kem Baha yang mampu memberikan seribu satu pengalaman yang sangat mencabar kemampuan kerana pengunjung terlebih dahulu perlu mendaki di sepanjang laluan tepi air terjun sebelum tiba di tapak perkhemahan tersebut.
Dari tapak perkhemahan tersebut, pengunjung boleh meneruskan pendakian ke puncak Gunung Stong ataupun Gunung Ayam.
Gunung Stong setinggi 1,433 meter terletak kira-kira 300 kilometer dari Kota Bharu dan digambarkan sebagai lokasi eko-pelancongan terkenal di Malaysia kerana mengalir di kawasan itu adalah air terjun Jelawang setinggi 303 meter yang didakwa sebagai tertinggi di Asia Tenggara.
Menariknya air terjun Jelawang yang mengalir di atas bongkah batu besar di kaki Gunung Stong ini mampu dilihat dari jarak lebih lima kilometer dan menawarkan 'jakuzi' semula jadi

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails