1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

13 November 2010

Tarikan terbaru di Bukit Lagong



M. Adam bersama kambing gurun peliharaannya ‘Big Chief’ di Teratak Kuda Asli Forest Horse Riding Park, Batu Caves, Selangor.

NAMA Bukit Lagong mungkin tidak dikenali seperti Taman Hutan Lipur Kanching, Taman Rimba Komanwel dan Taman Rimba Templer Park di Selangor yang menjadi tumpuan pelancong yang gemarkan alam rimba.
Namun kini tarikan destinasi yang terletak kira-kira 15 kilometer dari Kuala Lumpur dan di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Taman Templer itu semakin popular khususnya di kalangan peminat sukan berkuda.
Tarikan yang menanti pelawat di kawasan itu adalah Teratak Kuda Asli, Forest Horse Riding Park yang menempatkan kira-kira 30 ekor kuda daripada jenis baka Australia, New Zealand, India dan Argentina.
Mereka yang berminat tidak perlu pergi jauh untuk merasai pengalaman menaiki kuda atau mengambil lesen menunggang kuda kerana semua itu boleh dirasai di Bukit Lagong yang juga menempatkan sebuah perkampungan Orang Asli, Pusat Latihan Belia Bukit Lagong, Pusat Penternakan Arnab dan kolam memancing ikan.
Dengan bayaran RM5 untuk dua perjalanan (Joy Rider), anda dapat menunggang kuda sambil dibantu oleh penyelia atau jurulatih profesional yang akan mengajar seisi keluarga.
Manakala bagi yang ingin menjadi penunggang profesional bayaran berpatutan antara RM400 hingga RM800 dikenakan bagi setiap sepuluh sesi latihan yang dijalankan.
Bagaimanapun, kuda yang akan anda tunggang semua terlatih dan mempunyai pengalaman membantu anda menjadi penunggang profesional.
Tarikan terbaru itu merupakan idea dan usaha seorang peminat sukan kuda, M.Adam Waqif yang merupakan penduduk dan anak tempatan Selayang.
Adam yang merupakan peminat sukan berkuda berkata, dia pada mulanya hanya memiliki kira 10 ekor kuda sebagai hobi dan untuk tujuan latihan kecergasan kira-kira lima tahun lalu.
“Kemudian, saya terfikir dengan pengalaman dan memiliki kuda-kuda ini untuk membuka satu pusat latihan. Dari situ, bermulalah idea untuk menyediakan perkhidmatan ini.
“Pada mulanya, saya tidak mengenakan sebarang caj kerana sekadar menyediakan perkhidmatan tetap untuk anak-anak yatim dan orang kurang upaya (OKU).
“Namun selepas ia menjadi satu tarikan dan permintaan daripada pengunjung di Bukit Lagong ini, saya buka kepada orang ramai dan mengenakan caj RM5 hingga RM10 untuk menunggang beberapa pusingan,” katanya.
Ayah kepada tiga orang anak itu memberitahu, dia kini memiliki 30 ekor kuda terdiri dari jenis poni, padi dan kuda lumba dan bercadang untuk membeli beberapa ekor kuda lagi.
Adam berkata, kuda padi di sini lebih mudah untuk dijaga dan dikawal di dalam kandang selain lebih lasak berbanding kuda lumba.
Selain itu menurut Adam, sesi latihan untuk penunggang profesional bermula dari pukul 9 pagi hingga 12 tengahari dan disambung dari 2 hingga 6 petang setiap hari bersama beberapa pembantunya.
Adam memberitahu, tahun lalu pengunjung di Bukit Lagong tidak ramai kerana tidak banyak tarikan.
Bagaimanapun katanya, pengunjung Bukit Lagong berkenaan semakin meningkat selepas perkhidmatan menunggang kuda diperkenalkan di sini.
“Sekarang, kita boleh lihat Bukit Lagong ini menjadi sesak dengan orang ramai pada waktu petang terutama semasa hujung minggu untuk mandi manda di sungai, menunggang kuda, dan memancing.
Selain itu, pengunjung juga boleh melawat perkampungan Orang Asli, pusat penternakan arnab dan menyertai latihan kepimpinan di Pusat Belia Lagong.
Maklumat lanjut mengenai aktiviti tunggangan kuda di Bukit Lagong boleh diperolehi dengan menghubungi Adam Waqif di talian 016-2744408, 012-3394177 atau datang ke Teratak Kuda Asli, Jalan Hutan Lipur Bukit Lagong 68100 Batu Caves, Rawang, Selangor.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails