1 Malaysia

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.

Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:

1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.

2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.

3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.

4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.

5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.

6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.

7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.

8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.

9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.

Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

22 Januari 2012

Pengalaman mendaki Gunung Batu Putih-pengalaman orang lain

MENEMPUH laluan tebing cerun yang curam.

BUA julung kalinya, penulis bersama 27 rakan pendaki daripada belia dan beliawanis Kembara Jejak Rimba meraikan sambutan tahun baru 2012 di puncak Gunung Batu Putih, Tapah, Perak.
Gunung tersebut merupakan puncak kelapan tertinggi di Semenanjung Malaysia.
Ekspedisi ini telah berlangsung selama tiga hari dua malam pada 31 Disember 2011 hingga 02 Januari 2012. Program pendakian ini diketuai oleh Khairul Nizam Mohd Aris, 33, manakala penunjuk arah ialah Faizul Azlil Azam, 38, atau lebih mesra disapa Alen. Berikut catatan pendakian kami.
Hari pertama
Dari Hutan Lipur Kuala Woh, Tapah, Perak dan tepat pukul 9.00 pagi, kami memulakan perjalanan dengan menaiki van menuju ke tempat permulaan mendaki di Kampung Orang Asli Kuala Woh. Usai membaca doa dan mendengar taklimat ringkas, kesemua pendaki termasuk penulis memulakan pendakian selama satu jam sebelum tiba di sebatang sungai.
Bongkah-bongkah batu yang agak besar dan banyak terdapat di sekitar sungai ini menjadi halangan pertama kami untuk menyeberanginya. Setelah menyeberangi sungai ini, laluan kami sekali lagi terhalang dengan pepohon buluh yang tumbuh merendang dan terdapat beberapa batang yang tumbang sekali gus memaksa para pendaki merangkak untuk melepasinya.
Setelah hampir tiga jam mendaki, kami tiba di Kem Bagan untuk berehat sambil menikmati juadah makan tengah hari sebelum meneruskan pendakian. Tepat pukul 7.00 malam, kami tiba di sebuah gua yang dikenali dengan nama Gua Azan. Kami bermalam di dalam gua tersebut.
Gua Azan merupakan gua batu kapur yang terbentuk daripada hakisan angin dan luluhawa ini menjadi salah satu daya tarikan kepada sesiapa sahaja yang mendaki Gunung Batu Putih. Di belakang gua ini, terdapat air bawah tanah yang mengalir dingin dan menjadi sumber air bersih kepada para pendaki yang berehat dan bermalam di sini.
Hari berlalu pantas dan setelah seharian penat mendaki, kami mula melelapkan mata tepat pukul 11 malam. Tidur kami didendangkan dengan bunyi-bunyian unggas rimba yang sesekali disapa deruan angin dari dalam gua ini. Tiupan angin malam membuatkan suasana keliling sungguh menyegarkan tubuh.
Hari kedua
Pada pukul 9.00 pagi, kami mula meninggalkan Gua Azan untuk meneruskan pendakian ke puncak Gunung Batu Putih. Cabaran pendakian menjadi agak ekstrem apabila kami perlu mendaki cerun batu yang agak curam. Dengan bantuan tali dan batang kayu yang disediakan, kami berjaya melepasinya dengan selamat. Penulis agak gementar seketika apabila mendaki di kawasan ini, namun berjaya ditenangkan oleh penunjuk arah kami.
Selepas satu jam mendaki, kami tiba di sebuah puncak bukit yang dikenali dengan nama Bukit Lentang. Jika cuaca baik dan tidak berkabus, kami boleh melihat puncak Gunung Batu Putih yang sayup-sayup kelihatan di sebalik awan serta beberapa puncak gunung berhampiran seperti Gunung Kak dan Gunung Bar Gading.
Dari puncak Bukit Lentang, kami berjalan satu jam lagi untuk sampai ke simpang menuju lokasi air terjun yang agak menarik iaitu Air Terjun Terbunuh. Aliran dari air terjun yang sejuk inilah yang menjadi sumber air terakhir kami untuk dibawa bekalan bermalam di puncak Gunung Batu Putih.
Untuk sampai ke air terjun ini, pendaki perlu menuruni tebing bukit selama kira-kira 10 minit. Air terjun ini mengalir tenang dari ketinggian 80 meter, menjunam ke bawah menuruni cerun bukit berbatu sekali gus menghasilkan satu panorama alam yang berjaya menarik perhatian kunjungan setiap pendaki ke sini.
Setelah mendaki hampir dua jam termasuk meredah selut dan lumpur serta melalui denai hutan ‘mossy forest,’ tepat pukul 6.00 petang, kesemua 28 pendaki berjaya menawan puncak Gunung Batu Putih terletak pada ketinggian 2,131 meter bersamaan 6,993 kaki dari paras laut.
Terdapat penanda puncak gunung yang diperbuat daripada besi dipacak di puncak Gunung Batu Putih. Ia adalah antara lapan gunung yang paling mencabar pendakiannya di Semenanjung Malaysia.
Kesejukan suhu di puncak begitu mencengkam tulang. Suhu menunjukkan sekitar 14 darjah celcius dan lebih terasa apabila malam menjelma. Pun begitu, aktiviti perkhemahan dan memasak juadah untuk makan malam tetap dijalankan seperti biasa. Percikan bunga api yang dihasilkan oleh beberapa pendaki mula menyinari dan mewarnai ruang angkasa puncak Gunung Batu Putih bagi menyemarakkan lagi semangat sambutan tahun baru di sini walaupun sambutannya lewat semalam.
Bagi mengeratkan tali silaturahim antara pendaki, pihak penganjur telah mengadakan sesi beramah mesra dan suai kenal. Program ini berjaya mengisi ruang masa yang kosong sebelum kami melelapkan mata.
Hari ketiga
Tepat pukul 6.30 pagi pada tarikh 2 Januari 2012, sinaran matahari yang terbit dari ufuk timur mula menyinari kawasan sekitar puncak. Para pendaki tidak melepaskan peluang untuk bergambar dan menikmati pemandangan alam yang sungguh mendamaikan ini.
Sebelum menuruni dan meninggalkan puncak Gunung Batu Putih, sesi foto berkumpulan diadakan bagi mengabadikan kenangan terindah yang sukar dilupakan. Tepat pukul 7.00 malam, kesemua pendaki selamat sampai ke tempat mula mendaki di Kampung Orang Asli Kuala Woh.
Keriangan dan kepuasan jelas terpancar pada wajah setiap pendaki setelah berjaya menamatkan misi Melakar Tahun Baru di Puncak Gunung Batu Putih ini.