1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

22 Januari 2012

Pantai Cherating syurga peluncur ombak




Sukan luncur air berjaya membawa pelancong asing mengenali Cherating, Pahang.



PANTAI Cherating yang terletak 47 kilometer (km) dari Kuantan dan 133 km dari Kuala Lumpur satu ketika dulu memang terkenal dalam kalangan pelancong tempatan dan asing sebagai pantai perkelahan dan riadah terkemuka di Pahang.
Ramai pelancong termasuk dari luar negara lebih mengenali Pantai Cherating berbanding bandar Kuantan.
Bagaimanapun kedatangan pelancong ke pantai berkenaan semakin susut sejak lewat 1990-an, malah kehadiran pelancong luar negara makin berkurangan berikutan kawasan berkenaan yang lebih dikenali mereka sebagai kawasan perkampungan tradisional semakin berubah wajah akibat arus pembangunan.
Ketika itu Pantai Cherating bagaikan hilang tarikan magisnya.
Namun sejak tiga tahun kebelakangan ini, kedatangan pelancong di pantai ini kembali meningkat.
Ini kerana Pantai Cherating diberi nafas baru dengan adanya aktiviti luncur ombak dan usaha menjadikannya sebagai surfing paradise atau syurga luncur ombak di negara ini.
Pesta Luncur Cherating
Pengurus Besar Pejabat Kementerian Pelancongan Malaysia Negeri, Idros Yahya berkata “Cherating Surf Festival” (Pesta Luncur Cherating) yang dianjurkan sejak tiga tahun lepas antara acara yang dijalankan dalam usaha mempromosi pantai itu sebagai destinasi terkemuka meluncur ombak.
“Kini kedatangan pelancong semakin meningkat kerana acara (aktiviti) luncur ini bukan sahaja berlangsung pada hujung tahun tetapi sepanjang tahun disebabkan kesesuaian ombak di pantai ini untuk acara berkenaan,” katanya.
Idros berkata aktiviti meluncur ombak bukan sahaja menarik para peluncur dari negara luar seperti Australia, Maldives, Thailand, Taiwan, Jepun dan Perancis, malah menjadi tarikan kepada pelancong tempatan juga.
Menurutnya festival yang diadakan setiap hujung tahun itu berjaya mengembalikan semula imej Cherating sebagai satu tarikan pelancong.
Buka peluang
“Secara tidak langsung ia membuka peluang kepada peluncur tempatan untuk mengasah bakat di samping berkongsi pengalaman dan kepakaran daripada peluncur luar negara,” katanya.
Aktiviti luncur ombak di Pantai Cherating itu juga secara tidak langsung membuka ruang perniagaan kepada penduduk setempat untuk menambah pendapatan.
Beliau berkata pihak penganjur acara luncur ombak terkemuka, ‘Billabong Pro Am’ turut menjadikan Pantai Cherating sebagai satu daripada sirkit jelajah luncur ombak dalam kalendar mereka bagi tahun ini.
“Pada tahun ini pihak Billabong turut menyenaraikan Pantai Cherating dalam sirkit Kejohanan Luncur Asia.
“Pantai Cherating yang disenaraikan dalam jelajah sirkit itu membuktikan pantai ini diiktiraf sebagai destinasi meluncur ombak,” katanya.
Klinik luncur
Di pesta itu pihak penganjur juga mengadakan klinik luncur ombak kepada pengunjung pantai berkenaan yang berminat.
“Klinik meluncur ombak ini diperkenalkan sejak tahun lepas dan para peserta perlu membayar yuran penyertaan.
“Bagi tahun ini kita anjurkan secara percuma, sasaran kami 50 peserta tetapi ternyata mendapat sambutan melebihi sasaran mencecah 100 peserta,” katanya.
Tujuan klinik berkenaan untuk mengasah bakat-bakat baru dalam acara luncur ombak agar mereka dapat menyertai acara Kejohanan Luncur Asia yang dianjurkan pihak Billabong.
Idros berkata pihaknya yakin Pantai Cherating akan kembali menjadi popular dalam kalangan para pelancong luar dan domestik menerusi penjenamaan semula pantai berkenaan sebagai pusat luncur ombak terkemuka negara.
“Hanya Pantai Cherating satu-satunya pantai di Malaysia yang menjadi pantai meluncur ombak,” katanya.
Menurut Idros lagi, Pantai Cherating kini tersenarai dalam 10 destinasi baru pelancongan di Pahang.
“Berdasarkan statistik kedatangan pelancong, jumlah pelancong ke Pantai Cherating bagi 2008 adalah seramai 194,075 dan bagi 2009, jumlahnya meningkat seramai 198,764.
Pada 2010, jumlah pelawat melonjak kepada 301,819 orang.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails