1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

19 Januari 2010

Beriadah di pantai Port Dickson




Apabila berkunjung ke pantai peranginan di sini, pasti ramai tidak mahu melepaskan peluang beriadah dengan pelbagai aktiviti sukan pantai yang mencabar. Pelbagai perkhidmatan yang ditawarkan di sepanjang pantainya nyata memudahkan pengunjung membuat pilihan demi memastikan percutian lebih menyeronokkan.
Antara aktiviti menarik yang disediakan dan sering menjadi pilihan adalah jet ski, bot pisang atau banana boat, donut ride, kayak dan bot.
Semua itu menjadi salah satu tarikan kepada pengunjung termasuk pelancong asing yang mengunjungi pantai peranginan ini terutamanya pada hujung minggu dan hari cuti umum.
Menurut Yang Dipertua Persatuan Pengusaha Bot dan Jet Ski Teluk Kemang, Samsudin Jamal, (gambar) pengunjung lazimnya tidak akan melepaskan peluang mencuba perkhidmatan riadah laut apabila berkunjung ke pantai ini.
"Biasanya pelanggan akan tertarik untuk mencuba setelah melihat keseronokan pengunjung mencuba aktiviti tersebut,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.
Jelas Samsudin, keghairahan pengunjung untuk mencuba sesuatu yang baru membuatkan mereka terpanggil untuk menyertai aktiviti tersebut.
"Misalnya, bot pisang yang membolehkan lapan penumpang menunggang di atas sebuah pelampung besar berbentuk seperti pisang yang diikat dan ditarik menggunakan sebuah bot laju.
"Untuk perkhidmatan ini kami mengenakan bayaran RM10 seorang untuk satu trip. Ia amat menyeronokkan jika ditunggang dengan laju," ujarnya.
Katanya, ada sesetengah pengunjung yang meminta pengemudi bot untuk meningkatkan kadar kelajuan supaya ia lebih mencabar.
"Selalunya, pengunjung di kalangan golongan muda akan meminta kami menjatuhkan mereka di tengah laut.
"Ada juga pengunjung yang mengenjut-enjut pelampung gergasi itu apabila meredah ombak kerana ia disifatkan lebih menyeronokkan," kata Samsudin yang telah 26 tahun menjadi pengusaha perkhidmatan riadah pantai tersebut.
Namun begitu, jelasnya, perkhidmatan bot pisang kini boleh didapati di pantai peranginan di negara ini berbanding aktiviti donut ride.
Bagi donut ride, konsepnya sama seperti bot pisang, sebuah pelampung diikat dan ditarik oleh sebuah bot laju.
"Bezanya pelampungnya berbentuk seperti kuih donat dan ia hanya boleh dinaiki oleh tiga penumpang. Biasanya bayaran RM70 dikenakan untuk 20 hingga 25 minit,'' jelas beliau.
Lebih menarik, Samsudin berkata, aktiviti ini lebih menyeronokkan kerana bentuk pelampung yang leper membuatkan ia melambung-lambung ke kiri dan ke kanan apabila ditarik bot laju.
"Lebih laju ia ditarik, lebih laju ia akan berbuai-buai di atas permukaan air,'' katanya.
Selain perkhidmatan itu, pengunjung juga gemar menyewa jet ski yang sememangnya telah lama popular di kalangan umum.
"Bayaran bagi perkhidmatan ini bergantung kepada kuasa enjin jet ski. Lebih tinggi kuasa enjin, lebih mahal sewanya.
"Bagi jet ski berkuasa 1500cc, sewanya ialah RM200 setengah jam dan RM150 bagi jet ski dengan kuasa enjin 750cc," jelasnya.
Ketika ditanya mengenai aspek keselamatan, Samsudin menjelaskan, pelanggan diwajibkan memakai jaket keselamatan.
"Selain itu, pengusaha dan pihak penyelamat turut memantau mereka. Kita juga akan memaklumkan kepada mereka tentang aspek keselamatan sebelum menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan.
"Biasanya kita akan beritahu perkara- perkara yang tidak boleh dilakukan bagi mengelakkan daripada berlakunya sebarang insiden yang tidak diingini," tambahnya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails