1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

21 Mac 2010

Kuala Lipis: Di mana segalanya bermula


Kediaman keluarga Tun Razak dan tempat kelahiran Najib yang telah dibaik pulih dan dinaik taraf sebagai Tapak Warisan Negara tahun lalu di Bukit Bius, Kuala Lipis.

Jika Melaka meletakkan slogan ‘di mana segalanya bermula’, bandar Kuala Lipis sepatutnya layak mendapat jolokan itu bagi negeri Pahang. Sebagaimana Kuala Lumpur yang lokasinya di pertemuan Sungai Klang dan Sungai Gombak, Kuala Lipis terbina di pertemuan Sungai Jelai dan Sungai Lipis. Ramai pengkaji sejarah bersetuju mengatakan Lipis merupakan daerah pertama di Pahang dengan Kuala Lipis menjadi ibu negeri pertama antara tahun 1898 hingga 1955 sebelum pusat pentadbiran kerajaan negeri berpindah ke Kuantan hingga kini.
Sejajar dengan statusnya sebagai ibu negeri, di Kuala Lipis juga merupakan tempat Kesultanan Pahang bersemayam sebelum berpindah ke Pekan selain menjadi ibu pejabat Residen British iaitu Sir Hugh Clifford ketika era penjajahan British.
Apa yang menarik, British memilih bandar Kuala Lipis sebagai lokasi permulaan bagi mengira perbatuan bagi negeri ini apabila sebuah batu yang bertanda ‘0' terdapat di tengah-tengah bandar ini. Batu itu juga masih boleh dilihat hingga kini.
Pada awal kemasukan British ke Kuala Lipis, kereta api menjadi alat perhubungan utama manakala Sungai Jelai dan Sungai Lipis menjadi laluan untuk ke Kuantan dan destinasi lain.
Di bandar ini juga terdapat sebuah masjid yang dikatakan pertama dan tertua di Pahang iaitu Madrasatul Firdaus yang dibina sekitar tahun 1800-an.
Sememangnya Kuala Lipis yang kini mempunyai populasi seramai kira-kira 91,000 orang tidak dapat dipisahkan jika kita membicarakan tentang sejarah Pahang.
Jika disingkap sejarah silam, Kuala Lipis merupakan salah satu lokasi perjuangan pahlawan Melayu seperti Mat Kilau, Tok Gajah dan Datuk Bahaman.
Bandar ini juga menjadi medan pertempuran antara pahlawan Mat Kilau dan Datuk Bahaman dengan tentera British pada 1892.
Selain pahlawan silam, ramai juga tokoh besar dalam pelbagai bidang lahir di Kuala Lipis termasuk keluarga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.
Dalam sejarah moden pula, Perdana Menteri kedua negara, Tun Abdul Razak Hussein pernah menjadi Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang dan beliau sekeluarga menetap di rumahnya di Bukit Bius, di sini yang masih kekal terpelihara hingga kini.
Selain bidang politik, siapa tidak kenal penyanyi tersohor, Datuk Siti Nurhaliza dan chef terkenal, Chef Wan yang juga berasal dari daerah ini.
Bercakap mengenai keluarga Tun Abdul Razak, dua anaknya iaitu Najib dan adiknya, Ahmad Johari dilahirkan di rumah bekas Setiausaha Kerajaan Negeri di Bukit Bius.
Najib dilahirkan pada 23 Julai 1953 manakala Ahmad Johari dilahirkan pada 29 November 1954 ketika menetap di Kuala Lipis.
Sejarah Kuala Lipis juga berkait rapat dengan keluarga diraja Sultan Pahang.
Hubungan istana dengan Tun Abdul Razak juga bagaikan ‘aur dengan tebing’ sehinggakan Sultan Pahang ketika itu menganugerahkan gelaran ‘Orang Kaya Indera Shahbandar Ke-10' pada 1 November 1950 sekali gus membolehkan Tun Abdul Razak menjawat jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri yang beribu pejabat di Kuala Lipis.

Bandar Kuala Lipis sentiasa sibuk dengan kunjungan penduduk tempatan dan pelawat untuk berbelanja serta mengunjungi artifak sejarah dan alam sekitar di daerah Kuala Lipis.


Sejarah juga menyaksikan perjuangan Tun Abdul Razak dalam politik bermula apabila beliau menganggotai ahli UMNO Bahagian Kuala Lipis.
Kekayaan sejarah Kuala Lipis yang mempunyai 11 mukim itu meninggalkan pelbagai kesan terutama peninggalan bangunan kolonial. Sekurang-kurangnya lapan bangunan kolonial masih terpelihara hingga kini di bandar Kuala Lipis.
Berikutan itu, ia merangsang kerajaan negeri mengeksploitasi bandar bersejarah Kuala Lipis sebagai destinasi baru berkonsepkan program ‘lawatan sehari’ di Pahang.
Projek berkenaan dilaksanakan sejak lima tahun lalu apabila kerajaan negeri dan Majlis Daerah Lipis (MDL) menaik taraf bandar ini dengan membina pelbagai kemudahan asas untuk menarik pelancong.
Di pintu masuk bandar ini, pelancong akan menemui sebuah papan tanda maklumat berdekatan Kompleks Pejabat Kerajaan Daerah Lipis untuk memudahkan orang ramai mengetahui lebih mendalam mengenai sejarah daerah ini.
Komitmen itu mendapat pujian pelancong asing dan penduduk tempatan sambil menyifatkan usaha tersebut menjadikan Kuala Lipis sebagai bandar ilmu berasaskan sejarah dan kebudayaan tempatan.
Antara maklumat yang tertera pada papan tanda itu ialah mengenai bekas kediaman Residen British, Sir Hugh Clifford di Bukit Residen yang dibina pada 1922, Sekolah Menengah Clifford (1913), Kelab Pahang (1907), rumah bekas setiausaha kerajaan negeri (1920), kediaman rasmi pegawai daerah (1929), Istana Hinggap (1926), pejabat pos (1910), asrama jururawat (1926) dan kompleks pentadbiran daerah Lipis (1919).
Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Datuk Abdul Rahman Mohamad, kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM1.9 juta bagi projek menaik taraf pelbagai kemudahan awam terutama di kawasan Dataran Residen dan Kompleks Sukan Dataran Lipis yang menjadi tumpuan pengunjung.
‘‘Kerajaan negeri sedang melaksanakan projek Hospital Lipis bernilai RM90 juta yang menjadi antara mercu tanda baru selain pembangunan Bandar Baru Kuala Lipis di Tanjung Lipis dalam usaha mengembangkan sektor perniagaan dan pelancongan,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini baru-baru ini.
Jelas beliau, sektor pelancongan dan pertanian berjaya memacu pertumbuhan kawasan baru seperti Merapoh, Padang Tengku, Benta dan Sungai Koyan yang pesat membangun dan mengubah taraf kehidupan penduduknya.
‘‘Ia mewujudkan pelbagai peluang pekerjaan dalam sektor pelancongan dan pertanian kepada penduduk tempatan,” katanya yang juga Ketua UMNO Bahagian Lipis.
Beliau menambah, pertumbuhan Kuala Lipis sejajar dengan perancangan kerajaan negeri dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dan RMK-10 berasaskan bidang agrotourism dan ekotourism dengan mengeksploit peninggalan sejarah, pertanian, kebudayaan dan kesenian untuk menarik pelancong ke daerah itu.

Kompleks Pejabat Pentadbiran daerah Lipis yang dibina oleh British pada 1919 masih tersergam indah dan menjadi tarikan pelawat ke bandar Kuala Lipis.


Ketua Pemuda UMNO Pahang, Abu Jimi Samat berkata, langkah itu seiring dengan usaha kerajaan menyuntik nilai jati diri dan patriotisme di kalangan generasi muda mengenai sejarah tempatan.
‘‘Sesuai dengan tempat yang menjadi lojistik bagi pentadbiran dan ketenteraan British abad ke-19, peninggalan di bandar ini perlu dikaji oleh generasi muda,” katanya.
Abu Jimi yang juga Ketua Pemuda UMNO Lipis berkata, usaha kerajaan negeri mengeluarkan peruntukan yang banyak tidaklah sia-sia jika penduduk di sini memanfaatkan sepenuhnya kelebihan yang dimiliki oleh bandar ini dalam aspek sejarahnya.
Pengerusi Belia 4B Pahang, Ahmad Daniar Ismail pula berkata, pemuliharaan artifak sejarah dan pelbagai projek rekreasi yang dibina di daerah ini merupakan antara usaha menambah keceriaan bandar ini.
‘‘Artifak sejarah ini boleh dieksploit untuk pembangunan pelancongan sekali gus merancakkan kegiatan ekonomi penduduk tempatan menerusi projek inap desa di kampung tradisional Melayu di sini,” katanya.
Beliau menambah, pelancong asing yang tinggal di projek Inap Desa Kuala Medang dekat sini dapat berkunjung ke Kuala Lipis sebagai pengisian lawatan sehari untuk mengetahui sejarah dan sosiobudaya penduduk tempatan.
Sementara itu, seorang pelancong dari Venice, Itali, Irene Zambon, 26, memberitahu, dia merasa seperti berada di kota London kerana kebanyakan bangunan di bandar ini bercirikan kolonial British.
‘‘Walaupun tempat tinggal saya berkonsepkan tradisional Spartan dan Rom, saya teruja kerana bangunan lama Britsih di sini masih kekal dipulihara untuk tatapan pelancong. Penduduk di sini sepatutnya berbangga kerana peninggalan ini jarang terdapat di tempat lain,” katanya.
Tok Batin Orang Asli Pos Betau, Ahmad Selalu, 47, pula berkata, kesan sejarah dan pembangunan moden di bandar ini membolehkan Kuala Lipis dikenali sebagai bandar tertua dan pernah menjadi ibu negeri Pahang.
‘‘Lebih lengkap lagi sekiranya pihak berkuasa di sini membina sebuah lagi papan maklumat atau galeri berkaitan dengan kehidupan kami (Orang Asli) di Lipis dari aspek kesenian untuk tatapan pelawat,” katanya.
Apa pun, lawatan Najib ke Kuala Lipis hari ini diibaratkan seperti ‘sireh pulang ke gagang’ apabila beliau ‘pulang’ semula ke rumah kelahirannya di Bukit Bius.
Lawatan tersebut menggamit memori silamnya ketika beliau dibesarkan di rumah yang penuh bersejarah itu.
Pastinya, kira-kira 91,000 penduduk Lipis tidak sabar-sabar untuk menyambut ‘kepulangan’ wira mereka yang dinobatkan sebagai Perdana Menteri sejak setahun lalu.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails