1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

14 Januari 2012

Terokai budaya sebenar Sabah


Demonstrasi memasak secara tradisional menggunakan dapur kayu.


Selain lokasinya yang menarik perhatian ramai pengunjung tempatan dan asing, Sabah turut terkenal dengan kebudayaan yang unik.
Biarpun suku kaum Kadazandusun merupakan suku kaum dominan di Sabah yang kebanyakannya tinggal di Ranau, Keningau, Tambunan, Kundasang, Inanam, Tuaran, Kuala Penyu, Kota Marudu dan Kudat, banyak lagi suku kaum lain yang mewarnai Sabah, sekali gus melahirkan budaya yang unik untuk dihayati bersama.
Bagi mereka yang ingin melihat dengan lebih dekat mengenai kebudayaan yang terdapat di Sabah, anda tidak perlu berjalan ke seluruh negeri tersebut.
Apa yang perlu dilakukan hanyalah luahkan masa ke Kampung Budaya Mari-Mari yang terletak di Inanam.
Kampung Budaya Mari-Mari menghimpunkan pelbagai khazanah kebudayaan yang terdapat di Sabah dalam satu kawasan.
Walaupun ia kelihatan seperti sebuah muzium, ia hidup dengan kemeriahan pelbagai aktiviti yang mengagumkan termasuk pameran suku-suku etnik Sabah.
Pengembaraan kebudayaan Borneo
Kampung Budaya Mari-Mari terletak kira-kira 25 minit perjalanan dari bandar Kota Kinabalu dan sepanjang perjalanan ke sana, pengunjung berpeluang melihat pemandangan menarik dengan kehijauan gunung-ganang serta langit yang membiru.
Setibanya ke destinasi tersebut maka secara tidak langsung, pengembaraan kebudayaan telah pun bermula.
Bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa untuk mengunjungi destinasi ini, pengunjung perlu menempah tiket masuk terlebih dahulu melalui syarikat-syarikat pelancongan atau ejen-ejen pelancongan yang sah.
Setelah mendaftar di kaunter hadapan, pengunjung akan dibawa melepasi sebuah jambatan gantung merentasi alur sungai yang pasti akan mengingatkan anda pada lagak pengembaraan lasak Indiana Jones.
Apabila tiba di penghujung jambatan, sebuah perkampungan akan kelihatan dan anda akan tiba ke sebuah rumah tradisional milik suku kaum Kadazandusun yang merupakan etnik utama di Sabah.
Rumah tersebut dibina sepenuhnya menggunakan buluh dan kayu.
Setiap pengunjung berpeluang merasai kehidupan seharian penghuni dalam rumah tersebut dan boleh berjalan di sekitar dan melihat kediaman unik itu.
Melihat bilik-bilik dan bagaimana mereka hidup dengan barang-barang etnik sebenar terletak di sekitar rumah.
Setelah puas melihat rumah tersebut, pengunjung akan dibawa keluar melalui pintu belakang dan dibawa melihat demonstrasi secara langsung bagaimana orang Kadazandusun memasak menggunakan dapur kayu arang.
Dengan hanya menggunakan sebatang buluh berongga saiz duit syiling 20 sen, makanan enak boleh disajikan setelah ia dibakar seperti lemang.
Antara demonstrasi lain yang boleh disaksikan di bahagian tersebut ialah seperti cara-cara menghasilkan tuak tradisional atau tapai, cara mendapatkan madu lebah dan cara menghidupkan api menggunakan keratan buluh yang telah dipotong halus.
Selepas itu, pengunjung akan dibawa melihat rumah tradisional yang mengagumkan.
Rumah tersebut yang dibina bersaiz panjang sering didiami oleh orang Kadazandusun yang cenderung untuk hidup dalam komuniti banyak keluarga di bawah satu bumbung.
Reka bentuk rumah tersebut ibarat rumah panjang milik suku kaum Iban di Sarawak.
Ketika memasuki rumah tersebut, pengunjung akan disajikan dengan alunan muzik tradisional yang dimainkan oleh penduduk tempatan.
Bergerak lebih jauh ke dalam kawasan perkampungan tersebut, pengunjung akan melihat kawasan perkampungan kaum ketiga terbesar di Sabah iaitu kaum Murut.
Suatu ketika dahulu, kaum Murut lebih dikenali sebagai Headhunters of Sabah dan menurut kepercayaan spiritual, seorang lelaki hanya boleh berkahwin selepas dia menyampaikan sekurang-kurangnya satu kepala bagi keluarga gadis idamannya.
Istimewanya di rumah panjang milik kaum Murut ini terdapatnya satu platform ampungan yang unik. Ia dibina di tengah-tengah rumah panjang sebagai lantai khas yang boleh melantun seperti spring untuk tujuaan tarian Lansaran.
Selain itu, pengunjung turut dibawa melawat ke sebuah banglo kayu yang dikenali sebagai rumah Bajau.
Menariknya, sebahagian besar rumah ini terutama bumbung dan dinding menggunakan daun nipah yang dianyam.
Di bahagian dalamnya pula, terdapatnya baju perkahwinan yang digunakan dalam majlis perkahwinan tradisional dengan pelbagai warna-warni.
Akhirnya, pengunjung akan dibawa menyaksikan pertunjukkan kebudayaan di mana persembahan tradisional etnik diadakan.
Pelbagai suku kaum akan mempamerkan tarian masing-masing kepada pelawat-pelawat dan jika anda membeli pakej lengkap, anda akan disajikan dengan hidangan makan tengah hari atau makan malam.
Untuk maklumat lanjut mengenai pakej yang disediakan di Kampung Budaya Mari-Mari, sila hubungi First Borneo Discovery Travel & Tours, (Yamin-0198728206) atau email kepada yamie1944@yahoo.com.my.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails