1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

24 September 2011

Keaslian masakan Baba Nyonya

JIKA berkunjung ke Melaka, tidak sah tanpa merasai makanan tradisional masyarakat Peranakan Baba dan Nyonya yang cukup terkenal di zaman dahulu kala.
Kaum Baba dan Nyonya lahir pada zaman Kesultanan Melayu Melaka menerusi perkahwinan campur yang berlaku antara pedagang dari negara China yang datang ke Tanah Melayu.
Oleh kerana itu, kaum tersebut menggelarkan diri mereka Peranakan Baba dan Nyonya kerana mengamalkan budaya warisan tradisi Cina dan Melayu.
Menikmati masakan masyarakat Baba dan Nyonya pastinya terasa keunikan kerana resipinya menampilkan budaya campuran cita rasa kaum Cina dan Melayu.
Begitupun, peredaran zaman yang begitu pantas menyebabkan makanan tradisional Baba dan Nyonya semakin sukar didapati di negeri ini.
Jika ada pun, ia hanya boleh didapati di beberapa restoran eksklusif di sekitar Jonker Walk, Bandar Hilir dan Melaka Raya.
Untuk mendapatkan masakan asli kaum tersebut nyata semakin sukar kerana kebanyakan restoran telah mengadunkannya dengan masakan Barat.
Namun begitu, Restoran Seafarer yang terletak di Batang Tiga, Tanjung Kling berhampiran Klebang masih berbangga dengan masakan tradisi Baba dan Nyonya.
Biarpun restoran itu turut menyediakan pelbagai masakan barat, makanan laut dan ikan bakar, namun keutamaan yang ditampilkan adalah masakan Baba dan Nyonya.
Antara masakan yang terdapat di sini ialah ayam pong teh, asam pedas ikan, ikan stim Nyonya, udang lemak nanas dan sambal sotong campur petai.
Jika anda berpeluang merasai masakan Baba dan Nyonya di restoran ini, anda pasti akan berkunjung semula ke sini untuk menjamu selera. Ini kerana keaslian masakannya terpelihara kerana menggunakan rempah ratus yang sering digunakan dalam setiap masakan Melayu.
Tidak hairanlah, pelancong yang datang dari luar Melaka pasti akan berkunjung ke restoran ini jika ingin merasai keaslian masakan Baba dan Nyonya.
Pengurusnya, Mike Thein berkata, restoran yang dibuka sejak 10 tahun lalu itu masih mengekalkan masakan peranakan kerana ia menjadi tarikan pelancong dan penduduk tempatan.
''Kami masih mengekalkan keaslian masakan Baba dan Nyonya di zaman dahulu kala kerana rempah ratus yang digunakan turut digunakan oleh masyarakat Melayu.
''Inilah mercu tanda Restoran Seafarer kerana masakan peranakan menjadi tarikan ramai orang untuk datang ke sini," katanya yang menguruskan restoran itu bersama isteri, abang, kakak dan adik-beradik yang lain.
Menjadikan restoran ini lebih menarik kerana pengunjung boleh menikmati pelbagai jenis hidangan peranakan sambil menikmati pemandangan matahari terbenam kerana ia menghadap Selat Melaka.
Restoran ini mampu menampung 600 pengunjung, dan bersedia menerima tempahan daripada mana-mana syarikat untuk menganjurkan sebarang keraian.
Ia dibuka setiap hari termasuk hujung minggu dan cuti umum dari pukul 12 tengahari hingga 3 pagi.
Selain menyajikan hidangan Baba dan Nyonya yang enak, makanan barat dan ikan bakar, ia turut menyediakan pelbagai aktiviti sukan air seperti jet ski, banana ride, kayak dan sebagainya.
Bagi mereka yang berminat untuk menjamu selera, boleh membuat tempahan dengan menghubungi talian 06-3152693, faks 06-3152698 atau melayari laman web seafarer.com.my.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails