1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

22 November 2009

Bersantai di Pulau Langkawi


Pulau Langkawi 14_12_2005 024 by tk_yeoh.


 SEBELUM 1980-an, ada orang mengatakan bahawa di Pulau Langkawi, kerbau lebih banyak daripada manusia, tetapi kini pulau yang dikaitkan dengan legenda Mahsuri itu menjadi salah satu destinasi pelancongan yang bukan sahaja terkenal dalam negara malah menjadi tumpuan pelancong asing.
Setiap tahun ribuan pelancong asing mengunjungi pulau itu yang cukup terkenal dengan kisah sumpahan Mahsuri yang menyatakan bahawa Pulau Langkawi tidak akan tenteram dan aman serta menjadi ibarat padang jarak padang tekukur selama tujuh keturunan.
Namun segalanya berubah pada tahun 1987, apabila Tun Dr.Mahathir Mohamad yang ketika itu menjadi Perdana Menteri mengisytiharkan Langkawi sebagai pulau bebas cukai. Sejak itu bermulalah era kemakmuran pulau tersebut, biar pun ada yang mengaitkan bahawa sumpah Mahsuri sudah berakhir.
Dari semasa ke semasa, Pulau Langkawi terus menjadi terkenal dan ia mengecapi pembangunan yang cukup menakjubkan. Oleh itu tidak hairanlah, apabila musim cuti sekolah pulau itu menjadi tumpuan. Hotel-hotel akan penuh sesak dan semua kawasan di situ menjadi tumpuan pelancong.
Perjalanan bagi menikmati ketenangan di Pulau Langkawi sudah pasti bermula bagi mereka yang menaiki feri dari Kuala Kedah kerana sepanjang perjalanan mereka boleh menikmati keindahan pulau-pulau dan ketekunan nelayan mencari rezeki di tengah lautan.
Keramahan dan senyuman yang menyambut para pelancong di jeti Pulau Langkawi pula memberi jaminan bahawa anda akan sentiasa ceria sepanjang berada di pulau legenda tersebut.
Pulau Langkawi mempunyai segala-galanya, daripada membeli barangan di kawasan bebas cukai hinggalah kepada keindahan alam semula jadi. Turut menanti para pelancong ialah aktiviti menyelam dan menguji ketahanan mental menaiki kereta kabel yang menghubungkan Teluk Burau dengan Gunung Mat Chinchang sepanjang 2.2 kilometer.
Sudah pastilah sesuai dengan status pulaunya, Langkawi sememangnya mempunyai pantai yang bersih dan indah. Kawasan pantai yang paling popular ialah Pantai Cenang. Ia dianggap 'Bali kedua' berikutan suasananya yang menyerupai keadaan di Nusa, Bali.
Di Pantai Cenang, selain bersantai di persisiran pantai dan menikmati keindahan alam ketika matahari terbenam, ia juga menjadi lokasi untuk pelancong membeli cenderahati dan menikmati pelbagai jenis makanan.
Sebut apa sahaja yang mahu anda jamah, semua ada di Pantai Cenang, dari makanan tempatan hinggalah kepada hidangan barat, segala ada di situ. Nama-nama restoran dan kafe seperti Telaga Arab, Palace D' India, Melati Cafe dan beberapa nama lain sememangnya cukup popular di kalangan pelancong.
Pendek kata, di Pantai Cenang apa juga makanan yang anda idamkan pasti boleh diperolehi di situ. Begitu juga dengan hotel dan calet yang di kawasan tersebut. Ia sering menjadi 'rebutan' ramai kerana keindahan dan keselesaannya. Selain berkonsepkan calet seperti mana ditawarkan oleh Malibest Resort, terdapat juga hotel-hotel kecil yang mampu memberikan keselesaan dan ketenangan kepada pengunjung.
Bersejarah
Namun begitu, sesiapa juga yang mengunjungi Langkawi tidak harus melepaskan peluang untuk singgah atau melawat beberapa tempat bersejarahnya seperti makam Mahsuri, telaga tujuh, pantai pasir hitam dan beras terbakar.
Selain itu, nikmatilah juga pemandangan indah suasana kampung di Pulau Langkawi terutamanya sawah padi. Semua itu mampu memberikan percutian anda penuh dengan ketenangan.
Apa pun ketika melawat pulau itu baru- baru ini, biarpun bangga dengan keindahan dan kecantikannya namun penulis sedikit gelisah melihat 'wajah tersembunyi' Pulau Langkawi yang jika tidak diberi perhatian mampu menjejaskan imej pulau tersebut.
Ia termasuklah soal kebersihan dan penjagaan landskap yang dari semasa ke semasa seolah-olah semakin dilupakan. Lihat sahaja suasana menuju ke pekan Kuah, pinggir-pinggir jalan 'dihiasi' dengan landskap yang tidak terurus. Lebih menyakitkan mata memandang terdapat pula bangunan-bangunan terbengkalai.
Tidak kiralah apa pun yang menyebabkan keadaan itu berlaku tetapi ia seharusnya dipandang serius oleh pihak-pihak bertanggungjawab. Keindahan dan kemasyhuran Langkawi tidak harus dicacatkan dengan pemandangan seumpama itu.
Pihak yang bertanggungjawab harus memainkan peranan aktif bagi memastikan Langkawi terus bersih dan indah kerana ia menjadi tumpuan masyarakat dunia.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails