1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

26 Ogos 2009

Selamat menyambut hari kemerdekaan ke-52(MERDEKA!)

RAKYAT Malaysia akan menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-52 Isnin depan. Jika kita seorang manusia, kita akan berusia 52 tahun pada hari itu. Tapi bagi rakyat Malaysia, 52 tahun masih muda.

Jika dia seorang yang bekerja, maka dia akan terus bekerja sehingga tiga tahun lagi atau enam tahun lagi. Ada yang masih bekerja sehingga 66 tahun. Tun Dr. Mahathir Mohamad terus bekerja - walaupun usianya sudah mencecah 85.

kata, selagi otak kita berkata kita harus perlu bekerja, maka badan kita akan bekerja. Jika badan gagal berkomunikasi dengan otak, maka itulah hari akhir bagi kita.

Begitu juga Malaysia. Ia adalah sebuah negara yang perlu terus hidup. Ia harus terus maju, makmur dan aman damai. Semangatnya harus dipelihara dan jiwanya harus dijaga oleh manusia yang menaunginya. Jika semangat dan jiwa itu tidak selari dengan manusia yang mendiaminya, maka Malaysia akan mati.

Jika Malaysia mati, kita bukan lagi akan menjadi rakyat yang boleh berbangga menjadi rakyatnya. Kita akan menjadi bangsa yang dihina dan merempat. Jika orang asing kini datang bekerja di rumah-rumah kita sebagai 'orang gaji' - mungkin generasi kita pula akan berbuat demikian kelak.

Apakah itu akan terjadi?

Di mana Malaysia 52 tahun akan datang? Di mana Malaysia 15 tahun akan datang? Di mana Malaysia satu generasi dari sekarang?

Tanya diri kita sebagai rakyat Malaysia - bagaimana agaknya rupa negara kita, bangsa kita, kita sendiri, pemimpin kita pada masa itu?

Namun sebelum kita melihat jauh. Kita lihat dulu senario perkembangan Malaysia secara umum dan kritis.

Malaysia pada 1957. Adalah satu bangsa yang cukup padu untuk mendapatkan kemerdekaan. Kita bersetuju dengan perancangan yang diatur. Kita menerima padu konsep Malaysia mengikut perlembagaan yang telah dirangka. Kita cukup bersatu untuk membina negara bangsa.
Malaysia pada 1969. 13 Mei, tiba-tiba Malaysia menjadi panas. Api kemarahan dan kebencian kaum meluap-luap sehingga membara. Permusuhan kaum, Melayu-Cina memuncak secara tiba-tiba. Malaysia di ambang krisis perkauman yang paling hitam dalam sejarahnya. Bacalah sejarahnya supaya anak-anak kita tahu apa yang berlaku dan pernah berlaku ketika itu. Rakyat kita pernah berbunuh-bunuhan sesama kita ketika itu. Apakah kita mahu sejarah itu berulang?
Malaysia pada 1970-an. Kita bertaut kembali. Kita bersetuju dengan slogan Bahasa Jiwa Bangsa dan pelbagai slogan lagi. Kita mahu hidup dalam aman damai melalui toleransi atau bertolak ansur. Mana-mana kumpulan yang lemah dibantu oleh kumpulan yang mewah melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB). Itulah rakyat Malaysia pada masa itu. Dasarnya tidak retorik, tapi praktikal.

Malaysia pada awal 1980-an. Kita berjaya melalui sistem pemerintahan yang dinamik. Rakyat diminta mengikut arah tuju yang ditetapkan. Pemikiran rakyat telah dibentuk dalam era ini. Anak-anak bangsa yang cerdik dihantar ke seantero dunia untuk menimba ilmu dan dibawa pulang ke tanah air untuk berkhidmat. Kita sama-sama bangunkan negara ini.
Malaysia pada akhir 1980-an. Jurang kemakmuran fizikal mengatasi rohaniah. Pembangunan kelas pertama, mentaliti masih kelas ketiga. Orang kita kagum melihat bangunan-bangunan pencakar langit kita. Ramai juga yang menjadi kontraktor dan kaya-raya sekelip mata. Ali baba pun menjadi-jadi. Bangsa yang lemah, ketinggalan. Politik wang menjadi amalan. Pemimpin yang celik sudah nampak ia akan menjadi barah.

Malaysia pada akhir 1990-an. Pergeseran antara pemimpin politik. Pemikiran rakyat yang dibentuk oleh dasar era awal 1980-an memakan tuan. Rakyat sudah berani bersuara. Revolusi Internet dan media baru telah memberi tekanan kepada pemerintahan dan sistem politik dan kerajaan. Golongan anarkis dan fahaman anarkisme mengambil tempat. Mereka sudah berani merusuh di atas jalan raya. Politik serantau tidak menentu. Campur tangan dan elemen luaran juga menyusup masuk untuk mengapi-apikan suasana.

Malaysia pada era 2000. Usaha mengekang tidak nampak. Kita mengamalkan sikap terbuka.
Ada berkata dasar itu membawa rebah. Orang sudah mula bercakap mengenai hak perkauman masing-masing secara terbuka dan tertutup menerusi media baru. Rakyat yang sudah bijak pandai mengapi-apikan golongan bawahan. Parti-parti politik alternatif menjadi pilihan. Parti-parti konservatif semakin kurang menyerlah, walaupun masih bertahan.
Malaysia pada pertengahan 2000. Keadaan tidak berubah. Ideologi anarkisme ini menganggap bahawa adalah ideal hidup bebas tanpa dikongkong undang-undang. Mereka menentang segala bentuk organisasi yang tidak sehaluan dengan fahaman dan kehendak mereka. Mereka berani bergerak di atas jalan dan di atas maya Internet.

(Mengikut Diskusi Sejarah, Yusoff Iskandar, Khalil Yusoff, 1983: Golongan anarkis ini mula muncul di China pada tahun 1913 dan merebak ke Tanah Melayu pada 1918 dan amat berpengaruh di bandar-bandar seperti Singapura, Ipoh, Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Seremban).

Malaysia pada 2009. Kita adalah satu masyarakat yang (masih) keliru. Masyarakat kita keliru untuk menentukan jati dirinya. Keliru untuk menentukan siapakah kita ini sebenarnya. Orang Melayu bercakap atas nama bangsanya, orang Cina atas nama kaumnya dan begitulah seterusnya. Orang Asli yang berada di status teratas bangsa Malaysia mengikut Perlembagaan Persekutuan pula tidak bercakap apa-apa?

Kesimpulannya, kita harus bersatu suara semula melalui meja perundingan. Kita bukan lagi hidup di zaman feudal, yang mana semuanya ditentukan dan difikirkan oleh 'orang atas'. Orang atas harus mendengar juga suara orang bawah. Perbanyakkan sesi perbahasan baik di peringkat dalaman mahupun luaran. Rakyat Malaysia harus diasuh kembali untuk menjadi orang Malaysia.

Budaya dialog harus diperkenal dan dicambah dalam masyarakat kita. Budaya syok sendiri harus dinyahkan dalam diri individu dan kumpulan masing-masing. Biarlah bunyi tutur kata menyakitkan hati atau pedas, tapi hasilnya ada. Wujudkan kumpulan pendesak di peringkat dalaman supaya boleh menegur apa-apa yang tidak betul dan diperbetulkan.

Namun, apa sekalipun, tindakan harus dilaksana. Marilah kita bersama-sama mengamalkan pepatah: Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Malaysia ialah negara jati kita. Selamat Menyambut Ramadan Al-Mubarak dan Selamat Hari Merdeka Ke-52.

1 ulasan:

gema_gogo berkata...

Umur sudah tua gitu, Jangan suka bajak Budaya orang lain dunk..

bisa gak kalian (Malysia) Menghargai jerih payah negara orang lain? yang telah menciptakan budaya2. Bagaimana kalo hal yang menimpa Indonesia terjadi pada negara kalian?? (Malaysia)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails