1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

21 Mei 2011

Terbang bersama kelawar

KHIDMAT MASwings di Sarawak lebih bersifat tanggungjawab sosial kepada penduduk di pedalaman.


BERADA di pedalaman atau kawasan-kawasan terpencil Sarawak banyak keistimewaannya. Disebabkan itu, kawasan terpencil di Sarawak sebenarnya sentiasa menjadi destinasi pelancongan yang menarik.
Bukan sahaja kerana kawasan berkenaan cantik dan indah, malah budaya kehidupan tradisional penduduknya turut menjadi daya tarikan pelancong.
Ramai pelancong mahu mengenali lebih dekat budaya kehidupan penduduk Sarawak dan ini hanya boleh dilakukan dengan melancong ke kawasan-kawasan terpencil di negeri berkenaan.
Salah satu tempat menarik ialah Mulu iaitu sebuah destinasi indah yang bergunung-ganang dan sentiasa dikunjungi pelancong asing dari serata dunia sepanjang tahun.
Untuk itu, MASwings Sdn. Bhd. memainkan peranan amat besar bagi menghubungkan mana-mana kawasan terpencil di pedalaman Sarawak dengan kawasan bandar.
Peranan MASwings ini meletakkan pelancongan Sarawak melibatkan kawasan terpencil, sentiasa dikunjungi ramai oleh pelancong asing dan tempatan.
MASwings mengadakan penerbangan ke kawasan-kawasan terbabit sebagai salah satu tanggungjawab kepada masyarakat dan penduduk Sarawak, selain membawa pelancong bagi memperkenalkan destinasi menarik.
Apa yang menarik, untuk datang ke Mulu, pengangkutan utama ialah kapal terbang memandangkan jalan darat mengambil masa berjam-jam lamanya.
Sebaliknya jika menaiki kapal terbang, seseorang itu hanya mengambil masa 25 minit bagi perjalanan dari Miri ke Mulu.
Memang penerbangan singkat itu tidak terasa, namun terdapat keunikan di sebalik peranan pilot pesawat serta anak-anak kapal MASwings berkenaan.
Perjalanan penulis bersama rakan-rakan MingguanMalaysia ke Mulu berkesempatan menghayati peranan krew-krew MASwings berkenaan.
Menurut Kapten Che Wan Mohd. Khair Hashim, bertugas di pedalaman seperti di Mulu tidak pernah dianggap sebagai tersisih.
Malah katanya, bila berada di Mulu, perasaan bangga sentiasa terdapat dalam dirinya serta anak-anak kapal.
''Saya gembira dan senang hati apabila bertugas di kawasan terpencil. ''Bukan sahaja kerana kecantikan kawasan ini, malah kita dapat berjumpa ramai pelancong selain keindahan Mulu dapat memberi ketenangan pada petugas-petugas MASwings,'' katanya kepada Mingguan Malaysia.
Bagi Che Wan Mohd., setiap kali bertugas bagi penerbangan Miri ke Mulu, beliau serta anak-anak kapalnya perlu sentiasa peka dengan keadaan persekitaran.
Menurutnya, semua krew kapal harus sentiasa bersiap sedia dan bertugas dengan pantas kerana setiap detik masa dianggap terlalu penting.
Terhad
Sebaik sahaja mendarat di Mulu bagi penerbangan sebelah petang, anak-anak kapal dan petugas lapangan terbang Mulu mempunyai masa terhad iaitu 10 hingga 25 minit bagi memunggah barangan penumpang serta membawa masuk barangan penumpang yang hendak ke Miri.
Ini kerana, pesawat berkenaan perlu berlepas balik ke Miri sebelum pukul 4 petang.
Keadaan ini mungkin akan menimbulkan pertanyaan kepada sesiapa sahaja yang mahu ke Mulu. Penulis sendiri tertanya-tanya?
Menurut Che Wan Mohd., jadual yang ketat itu disebabkan pada sebelah petang, jutaan kelawar yang mendiami Gua Rusa akan mula keluar mencari makan.
''Ini bagi mengelakkan pergerakan pesawat diganggu oleh kelawar-kelawar berkenaan.
''Seboleh-bolehnya pesawat yang tiba di lapangan terbang Mulu perlu berlepas pulang ke Miri sebelum pukul 4 petang.
''Dalam keadaan tertentu, jika penyelenggaraan pesawat mengambil masa sehingga lebih pukul 4 petang, kemungkinan besar kami terpaksa bermalam di Mulu dan hanya berlepas keesokan paginya. Begitu juga penumpang, jadual penerbangan mereka terpaksa ditunda.
''Semua ini diambil kira bagi menghindarkan sebarang risiko. Kerana pesawat yang berlepas selepas pukul 4 petang berisiko bertembung dengan jutaan kelawar,'' katanya.
Namun, Che Wan Mohd. berkata, dalam keadaan tertentu seperti kecemasan, penerbangan masih boleh diteruskan walaupun selepas pukul 4 petang tetapi bergantung kepada keadaan dan kebenaran pihak pengurusan.
''Sebagai kapten pesawat, saya perlu terlebih dahulu mendapatkan kebenaran menara kawalan selain nasihat pihak atasan pengurusan,'' katanya.
Sementara itu, bagi pembantu juruterbang MASwings, Rayzlan Salazar, bertugas di Mulu dianggap satu penghargaan kepadanya.
Ini kerana kata beliau, Mulu bukan sahaja indah, malah kecantikannya menyebabkan dia dan rakan-rakan setugas sentiasa gembira dengan keadaan persekitaran.
''Antara tugas saya ialah membantu juruterbang dalam banyak perkara bagi memastikan pesawat terbang dan mendarat dengan selamat,'' katanya.
Walaupun penerbangan dengan MASwings hanya mengambil masa kira-kira 25 minit, namun penumpang tetap disaji dengan minuman ringan.
Lebih menarik, sepanjang perjalanan, juruterbang akan membawa penumpang melalui kawasan-kawasan menarik yang boleh dilihat dari udara.
Memandangkan waktu penerbangan begitu singkat, krew MASwings hanya mempunyai masa yang singkat bagi melayan para penumpang.
Bagi Pramugara MASwings, Ahmad Adzha Mansor, keadaan itu menyebabkan dia dan rakan setugas perlu mengutamakan disiplin.
''Kami bertugas dengan pantas memandangkan masa yang singkat. Sebaik sahaja pesawat berada di udara dan tanda pasang tali keledar dipadamkan, kami akan segera menghidangkan minuman ringan kepada setiap penumpang,'' katanya.
Rakan setugasnya, Pramugara Amkha Amrah pula berkata, bertugas di Mulu sesuatu yang amat mencabar walaupun ramai yang tidak mengetahuinya.
''Krew MASwings juga perlu mempunyai maklumat mengenai destinasi tempat bertugas.
''Apabila ditanya pelancong, kami perlu menyalurkan maklumat bukan sahaja mengenai jadual penerbangan, malah destinasi itu sendiri," katanya.
Pelancong yang inginkan kelainan serta kedamaian bercuti, boleh ke Mulu dan perjalanan terbaik ialah menggunakan MASwings yang menyediakan penerbangan pergi balik Miri - Mulu - Miri.
Pihak MASwings juga menyediakan perkhidmatan penerbangan terus dari Kota Kinabalu ke Mulu dan juga dari Kuching ke Mulu pada setiap hari Selasa, Jumaat dan Ahad. Untuk tempahan tiket, layari www.maswings.com.my atau hubungi 1300883000.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails