1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

29 Januari 2011

Menyingkap khazanah Sungai Relau


Wakil media dan kakitangan NRE mengabadikan kenangan di hadapan pintu masuk Taman Negara Sungai Relau, Merapoh.


MUNGKIN ramai di antara kita yang tidak tahu, selain Kuala Tahan, Taman Negara Pahang (TNP) juga boleh dimasuki melalui satu lagi pintu masuk iaitu Sungai Relau yang terletak kira-kira tujuh kilometer dari pekan kecil Merapoh, Pahang.
Justeru, atas dasar ingin 'memperkenalkan' kawasan berkenaan kepada umum, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) mengambil inisiatif menganjurkan Kembara Bersama Media bertempat Sungai Relau, Merapoh baru-baru ini.
Kembara yang julung kali diadakan itu ternyata mendapat sambutan baik apabila ia disertai oleh lebih 30 wakil daripada pelbagai agensi media dan kakitangan NRE.
Inspirasi alam semulajadi
Taman Negara Pahang (TNP) mula dibuka kepada umum sejak Ogos tahun 1993 dan dikunjungi ramai terutamanya pada musim puncak iaitu di antara bulan Julai dan Ogos setiap tahun.
Ia mengandungi kira-kira 14,000 spesies tumbuhan, 200 spesies mamalia, 480 spesies burung serta 80 spesies kelawar mengikut rekod yang diterima setakat ini.
Menurut Penguasanya, Abdul Kadir Abu Hashim, TNP juga menjalankan program konservasi dengan kerjasama Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) terhadap lima spesies hidupan liar utama iaitu gajah, harimau, tapir, badak dan seladang.
Jelas beliau, pada masa yang sama, TNP kini tersenarai sebagai salah satu daripada 24 rizab hidupan liar di seluruh Semenanjung Malaysia.
"Kami turut membina terowong bawah tanah bagi memudahkan hidupan liar seperti gajah bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain.
"Selain itu, terowong itu juga dibina bagi mengelakkan pertembungan dengan laluan manusia yang akhirnya mengakibatkan kematian kepada spesies berkenaan," katanya.
Tambah beliau, pihaknya kini dalam perancangan untuk membina laluan hidupan liar dengan menyambungkan TNP dengan Banjaran Titiwangsa bagi membolehkan hidupan-hidupan tersebut membiak.
Bagi wakil media, pengalaman menyertai program kembara anjuran NRE itu sememangnya merupakan satu peluang yang ditunggu-tunggu sejak sekian lama.
Berkumpul seawal pukul 7.30 pagi di perkarangan bangunan NRE di Putrajaya, bersama-sama kakitangan NRE para peserta kemudian memulakan perjalanan ke Merapoh yang dianggarkan hanya memakan masa sekitar empat jam.
Beberapa masalah
Bagaimanapun, disebabkan beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan, perjalanan itu akhirnya menjadi lebih dari lima jam.
Sebaik sahaja sampai, mereka terus mendaftar masuk ke rumah tumpangan yang disediakan untuk berehat seketika dan menikmati makan tengahari sebelum dibawa melawat Santuari Ikan Kelah yang terletak di Sungai Juram.
Perjalanan ke santuari itu agak mencabar dengan laluan berbukit dan berliku. Keadaan itu membuatkan peserta terasa seakan-akan sedang menaiki sebuah roller coaster yang meluncur laju membelah keheningan belantara.
Bagaimanapun, mujurlah pemandu kenderaan pacuan empat roda yang membawa peserta ke sana cekap dan mereka juga tidak berhadapan dengan sebarang masalah yang tidak diingini walaupun kenderaan tersebut dipandu agak laju.
Selain berpeluang mengabadikan kenangan bersama ikan yang mendapat jolokan 'Raja Sungai' itu ketika berada di sana, kami juga sempat memberi makan kepada ikan itu dengan bantuan beberapa kakitangan yang terlatih.
Menurut kakitangan berkenaan, ikan kelah sangat jinak dengan manusia dan akan berkumpul apabila makanan ditaburkan di permukaan sungai.
"Ikan-ikan ini akan datang apabila loceng dibunyikan kerana ia menandakan waktu makan sudah tiba dan keadaan ini biasanya berlaku di antara pukul dua sehingga empat petang setiap hari," katanya.
Sungai Relau dalam kenangan
Sesungguhnya, pengalaman singkat selama tiga hari dua malam di Taman Negara Sungai Relau, Merapoh sentiasa 'berbekas' di hati setiap daripada para peserta kembara.
Rata-rata mereka juga berpendapat, kembara itu merupakan antara kaedah terbaik bagi mendekatkan manusia kepada elemen biologi persekitaran di samping mengenal tabiat 'penghuninya' yang pelbagai.
Justeru, sekalung tahniah wajar diberikan kepada pihak NRE dan Taman Negara di atas inisiatif yang diambil mereka dalam usaha membangkitkan kesedaran di kalangan orang ramai bagi menghargai keindahan serta kepelbagaian flora dan fauna yang terdapat di negara ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails