1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

09 Oktober 2010

Gunung Tahan

Gunung Tahan merupakan gunung tertinggi di Semenanjung Malaysia. Gunung ini digazetkan sebagai Taman Negara diurus oleh Jabatan Perhilitan, Taman Negara Tahan.
Gunung Tahan berdiri megah disamping gunung-gunung lain iaitu; G. Gedung(), G.Resket (1666m), G. Tangga 15 (1539m), G. Pangkin (1462m) dan G. Rajah (576m).
Terdapat 3 laluan atau trek untuk ke G. Tahan. Trek Merapoh. Trek Kuala Tahan dan Trek Kuala Koh. Trek Kuala Koh amat kurang dilalui pendaki atas faktor-faktor jauh dan sukar ke Kuala Koh itu sendiri.
Kebiasaannya pendaki akan melalui trek
Merapoh-G. Tahan-Merapoh,
Merapoh -G.Tahan - Kuala Tahan,
Kuala Tahan -Kuala Tahan atau
Kuala Koh - Kuala Tahan
Merapoh
Pekan kecil di negeri Pahang ini terletak diantara K. Lipis - Gua Musang. Mudah ke Merapoh menggunakan perkhidmatan keretapi. Pejabat Taman Negara Tahan ada di Merapoh untuk urusan pendakian.
Kuala Juram / Sungai Relau
Satu kem yang boleh memuatkan ramai pendaki. Kuala Juram merupakan tempat permulaan pendakian. Dari Merapoh, pendaki akan dihantar menggunakan pacuan 4 roda pihak Taman Negara Tahan. Kuala Juram menjadi tempat pembiakan ikan sungai.
Kuala Luis (306M d.p.l)
Satu lagi sungai yang perlu direntah pendaki. 5KM dari kuala Juram.
Kem Lata Luis
6KM dari Kuala Luis. Berada bersebelahn Sg. Luis yang tenang dan berlata. Berada di ketinggian 558m dpl.
Kem Kor (750m d.p.l)
Kem yang bersebelahan dengan sungai. Cukup luas untuk 100 orang berkhemah. Jarak tempuh dari Lata Luis 2.5KM.
Permatang
2.5 KM dari Kem Kor, terdapat satu kawasan khemah kecil diatas permatang.
Kubang (1406m d.p.l)
Kem ini dimanakan kubang kerana tedapat satu kubang besar di kem ini. Ada anak sungai berdekatan kem ini. Keluasan kem ini juga mampu menampung lebih 100 orang pendaki berkhemah
Belumut
Jarak 1.5 km dari Kubang. Kawasan ini sejuk dan lembab serta penuh berlumut. Terdapat lopak -lopak air dan kawasan yang boleh dipasang khemah untuk 2 -3 khemah.
Bonsai (1705m d.p.l)
Berada di ketinggian dan 5.5 km dari Belumut. Persekitaran dipenuhi pokok -pokok bonsai setinggi pinggang.
Bukit Botak
3KM dari Bonsai. Sebuah bukit yang lapang umpama botak. Kawasan lapang di sini boleh menjadi kawasan perkhemahan. Sumber air dari tadahan hujan dan lopak-lopak. Pemandangan yang menarik sekitar bukit ini.
Puncak G. Tahan
G. Tahan (2187m d.p.l)
Puncak tertinggi ini ditandakan dengan papan tanda, sebelum ini ada beirut yang masih ada sisa tiangnya. Terdapat satu kawasan perkhemahan berdekatan yang boleh menampung 60 orang dan sumber air dari mata air dan lopak-lopak. Satu kesan tapak kaki gergasi yang dikatakan Sang Kelembai boleh dilihat disini.
Gunung Gedung
Gunung yang paling berdekatan dengan G. Tahan. Persekitaran dipenuhi pokok bonsai, Tidak jauh dari sini terdapat bangkai kapalterbang perang dunia ke-2.
Gunung Reskit (1216m d.p.l)
Hanya 1.5 km dari G. Gedung. Laluan mendaki dan menuruni untuk sampai ke puncak gunung ini. Puncaknya agak kecil dan dikelilingi pokok setinggi 2-3 meter.
Gunung Tangga 15 (1539m d.p.l)
2.5KM dari gunung Reskit. Gunung yang dipandang umpama puncak 15 anak tangga gergasi ini berada di ketinggian . Laluan ke gunung ini penuh berbatu dan curam.
Gunung Pangkin (1462 m d.p.l)
Gunung ini cuma 1.5 km dari G. Tangga 15. Panorama gunung-ganang yang menarik dapat dilihat dari puncak gunung ini.
Kem Pangkin Bawah
Kem ini berada di kaki G. Pangkin boleh memuatkan kira-kira 40 orang. Terdapat anak sungai berdekatan sebagai sumber air minuman.
Wray's Camp
Kem ini dinamakan sempena nama seorang pendaki Inggeris, Wray's. Wray yang dikatakan mati disini diabadikan namanya. Kem ini cuma 1km dari Kem Pangkin Bawah dan boleh memuatkan 2 khemah.
Kem Sarsi
Kem ini dikelilingi pokok sarsi, Sejenis pokok yang kulitnya berbau dan berasa minuman sarsi.
Kem Kuala Teku (168m d.p.l)
Kuala Sungai Teku yang luas dan berjeram. Kem ini boleh menampung kira-kira 100 orang berkhemah. Jarak dari Wray's Camp sejauh 5KM.
Kem Kuala Putih
7KM dari Kem Kuala Teku, Sungai Putih mempunyai air yang cukup jernih. Pendaki perlu merentas beberapa kali Sungai Tahan yang adakalanya sehingga paras dada sebelum tiba di kem ini.
Kem Tengah
Kem ini berada kira-kira ditengah Kem Kuala Putih dan G. Rajah. Terdapat mata air yang cukup jernih di kem ini. Kem yang agak luas untuk 30orang bermalam ini jarang dijadikan tempat bermalam kerana kisah mistik, dikatakan ada 2 orang asli yang lalu di kem ini. Seorang dari mereka mati dan digantung di sebatang pokok bagi mengelakkan dari dimakan binatang, sementara seorang lagi pergi mendapatkan bantuan. Setibanya kembali di kem ini, didapati mayat tersebut telah berubah kedudukannya.
Gunung Rajah (576m d.p.l)
Puncak gunung ini gondol dan mengadap banjaran gunung Tahan dengan panorama yang mengkagumkan. Semua gunung di Taman Negara Tahan ini dapat dilihat dari puncak gunung ini. Jelas kelihatan 2 barisan gunung dari G. Tahan. Satu barisan terdiri dari G. Tahan, G. Gedung, G. Reskit, G. Tangga 15 dan G. Pangkin manakala satu lagi barisan gunung terdiri dari G. Tahan, G. Ulu Kerchau dan G. Pantat Lesung. Jika G. Rajah tidak dinamakan sebagai gunung pendaki mungkin tak perlu mendaki ke puncaknya untuk ke Kuala Tahan.
Air terjun 4 tingkat (4 steps waterfall)
Kem Melantai
Kem yang terakhir sebelum ke Kuala Tahan. Terletak di tepi sungai. Perjalanan dari kem ini ke Kuala Tahan adalah landai umpama melata di lantai. Pendaki boleh terserempak dengan hidupan liar sepanjang perjalanan ke Kuala Tahan seperti rusa, babi dan gajah.
Kuala Tahan Penamat / pemula perjalanan pendakian. Terdapat Pejabat Perhilitan, resort, Muzium, dan lain-lain kemudahan kawasan pelancongan. Suasana hidup di Kuala Tahan menarik untuk dikunjungi.

Air Terjun 4 tingkat ( 4 Steps Waterfall) Air terjun ini terletak di tengah belantara di Taman Negara Tahan. Jarang sekali pendaki dan pengunjung pergi ke air terjun ini. Pendaki memerlukan sekurang-kurangnya 2 hari perjalanan pergi dan balik ke air terjun ini.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails