1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

03 April 2010

Penyu, dugong jadi tarikan


Para pelajar tertarik melihat replika penyu belimbing yang hampir pupus di negara ini di Muzium Negeri, Seremban, semalam. 

Tahukah anda, melalui Peraturan-Peraturan Perikanan (Pengawalan Spesies Ikan Yang Terancam) 2008 di bawah Akta Perikanan 1985, sebanyak 31 spesies hidupan laut diwartakan? Spesies ini termasuk penyu, ikan yu, dugong, lumba-lumba dan kima yang dikenalpasti terancam dan semakin pupus.
Perkara yang sama menyebabkan spesies ini dilindungi oleh Jabatan Perikanan Malaysia yang dengan keras melarang sebarang penangkapan, pembunuhan, pemilikan dan penjualan tanpa kebenaran.
Justeru, mengenalpasti dan mempelajari spesies-spesies tersebut dengan mengunjungi Pameran Penyu dan Spesies Ikan Terancam di Malaysia yang sedang berlangsung di Muzium Negeri di sini memberikan mesej tersendiri.
Sekurang-kurangnya pameran itu memberikan banyak pengetahuan tentang spesies hidupan laut tersebut dengan lebih mendalam terutama kepada pelajar sekolah dan penuntut universiti.
Apatah lagi melalui usaha Jabatan Perikanan Negeri dengan kerjasama Lembaga Muzium Negeri Sembilan (LMNS) itu dengan menampilkan strategi elemen pendidikan dilihat mampu meraih perhatian masyarakat.
Ketua Pengarah Perikanan, Datuk Junaidi Che Ayub turut memuji langkah pihak terbabit menjayakan program tersebut yang dianggap dapat membantu memberi kesedaran tentang kepupusan spesies itu.
"Tidak dapat dinafikan ada di kalangan masyarakat termasuk nelayan sendiri kurang mengetahui tentang undang-undang berkaitan pengawalan spesies ikan terancam.
"Jadi program seperti ini mampu bertindak sebagai sumber maklumat agar masyarakat lebih memahami tentang kewujudan khazanah negara yang bernilai dan harus dilindungi ini," kata beliau pada majlis perasmian pameran tersebut di sini hari ini.
Pameran yang bermula pada 1 hingga 30 April itu hari ini dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian, Industri, Asas Tani dan Koperasi negeri, Datuk Yunus Rahmat.
Junaidi menambah, pameran tersebut adalah kesinambungan daripada Pameran "Alam Akuatik - Penyu dan Spesies Terancam di Malaysia'' yang buat pertama kali diadakan di Muzium Negara pada 2008.
"Tidak dapat dinafikan pemuliharaan spesies terancam ini akan gagal tanpa kerjasama dan komitmen jitu daripada semua pihak termasuk anggota masyarakat," katanya lagi.
Selain itu, dengan berkunjung ke pameran tersebut, orang ramai berpeluang melihat dengan dekat hidupan spesies laut tersebut seperti dugong, anak penyu, ikan lumba-lumba, kima, arowana, temoleh dan pelbagai spesies lain yang dipamerkan dalam akuarium.
Menurut Pengarah Perikanan negeri, Wan Muhammad Aznan Abdullah, lebih 20 spesies hidupan laut yang terancam dipamerkan yang sesetengahnya diawet menjadi tarikan pengunjung.
"Tidak ketinggalan 30 spesies ikan air tawar yang dipamerkan dalam akuarium selain diawet yang dibawa dari Kelantan dan Pahang," katanya.
Buat kaki pancing, pameran ikan itu pasti ditunggu-tunggu terutama untuk menyaksikan seekor arowana atau ikan kelisa cantik yang pastinya bernilai ribuan ringgit.
Selain hidupan akuatik, pengunjung juga dapat menyaksikan rangka paus bersaiz gergasi dibawa khas oleh Jabatan Perikanan untuk tatapan umum.
Bukan itu saja dugong juga bakal menjadi tarikan utama kerana orang ramai berpeluang menyaksikan awetan haiwan tersebut yang menjadi perbualan ramai sejak kemunculan anak dugong bernama Si Tenang di Johor, 11 tahun lalu.
Lebih menarik, kata Wan Muhammad Aznan lagi, pihaknya membawa khas dari Melaka dan Terengganu telur penyu bagi membolehkan orang ramai melihat proses eraman.
"Telur-telur tersebut dijangka menetas pada pertengahan bulan ini lantas menjadi satu proses pendidikan yang baik untuk pengunjung terutama kanak-kanak," katanya lagi.
Pelbagai risalah dan poster berkaitan hidupan laut tersebut yang berunsurkan pendidikan dan kesedaran turut diedarkan kepada pengunjung sebagai buah tangan agar mesej dapat disebarkan kepada masyarakat lain.
Menurut Pengarah LMNS, Drs. Shamsudin Ahmad, selain pameran, pengunjung juga berpeluang memenangi hadiah lumayan dengan menyertai pertandingan-pertandingan yang dianjurkan oleh Jabatan Perikanan di sepanjang program pameran ini berlangsung.
"Gerai-gerai jualan produk perikanan juga akan dibuka untuk orang ramai.
"Selain itu, seminar khas tentang kesedaran memulihara alam sekitar juga akan diadakan di Bilik Tayangan muzium pada 14 April pukul 9 pagi.
"Kunjungilah pameran ini untuk menyaksikan kehebatan pameran berkonsepkan kesedaran dan pendidikan yang amat sesuai untuk semua lapisan masyarakat," katanya lagi.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails