1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

28 Mei 2011

Kenali adat Perpatih

Program Citra Budaya Perpatih Negeri Sembilan 2011 baru-baru ini berjaya memartabatkan Adat itu.



NEGERI Sembilan sememangnya dikenali dengan adat Perpatih, satu sistem unik berhubung undang-undang adat dan kekeluargaan hinggakan penduduk asal negeri ini memiliki identiti yang tersendiri.
Adat Perpatih, yang berasal dari Minangkabau, Indonesia sejak abad ke-14, terus diamalkan sehingga ke hari ini. Malahan, kebanyakan bangunan di negeri ini mempunyai bumbung berbentuk Minangkabau, dan di negeri ini juga menjadi tumpuan suku adat bagi setiap daerah, adat beraja sehingga kepada pelbagai jenis makanan.
Sehubungan itu, telah diadakan program Citra Budaya Perpatih Negeri Sembilan 2011 di sini selama tiga hari baru-baru ini yang berjaya memartabat dan memperkasakan Adat Perpatih di kalangan masyarakat di Negeri Sembilan.
Pelbagai aktiviti kesenian dan adat diadakan sempena program itu yang dianjurkan bersama oleh Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan dan Kementerian Pelancongan dengan kerjasama Kerajaan Negeri Sembilan.
Ia bukan sahaja mempopularkan budaya masyarakat pengamal Adat Perpatih Negeri Sembilan, malahan memperkenalkan keunikan Adat Perpatih kepada orang ramai khususnya generasi muda dan memastikan keunikan Adat Perpatih terus diamal dan diwarisi kekal berzaman.
Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Sembilan, Mohamed Adnan Hamzah berkata, sepanjang program itu berlangsung, orang ramai berpeluang menyaksikan persembahan kesenian dan adat serta pameran, demonstrasi dan seminar di beberapa tempat terpilih di bandar ini dan Kuala Klawang, Jelebu.
Program Citra Budaya adalah kesinambungan atau lanjutan dari program Festival Kesenian Tradisional Malaysia yang dilaksanakan dengan jayanya pada tahun-tahun yang lepas.
Pertukaran nama ini dibuat selaras dengan perubahan format program ini yang diberi nafas baru.
Sebagai sebuah negara yang mempunyai rakyat berbilang bangsa dan etnik, kepelbagaian warna kehidupan masyarakat itu boleh didapati melalui kesenian dan budaya yang unik serta kesenian yang sarat dengan nilai-nilai estetika.
Melalui kegiatan kesenian itu, diharap dapat melahirkan suatu bangsa Malaysia yang unggul dengan ikatan perpaduan bangsa yang lebih kukuh.
Sementara itu, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim dalam ucapannya pada majlis itu berkata negara ini kaya dengan tradisi lama yang boleh dicungkil kembali dan jika dipersembahkan menerusi kegiatan seni budaya, mampu menguatkan jalinan antara kaum di semua peringkat.
Beliau berkata menerusi program tersebut, ia bukan saja memelihara warisan seni budaya tetapi salah satu usaha kerajaan dalam mendahulukan kepentingan rakyat pelbagai kaum dan agama.
"Kita merasakan bahawa luak dan daerah adat dapat kita satukan dalam satu himpunan citra rasa ke arah tradisi kita. Kedua ialah bagi mencungkil perasaan cinta kepada budaya agar anak kita terus memupuk perasaan yang sedemikian. Yang ketiga ialah bagi menyatukan gagasan 1Malaysia menerusi citra budaya," katanya.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails