1 Malaysia

1 Malaysia
Peliharalah keamanan negara

MERDEKA! MERDEKA!

Doakan saya

Assalamualaikum wbt.


Semasa saya di Sekolah Permata Pintar, saya menyeru semua pengunjung blog ini doakan saya semoga:


1. Berjaya dengan keputusan cemerlang dalam setiap ujian semester SPM terutama yang diadakan bulan Mac dengan A.


2. Diberi kefahaman tinggi dalam memahami pelajaran SPM terutama elektif sains & universiti.


3. Lepasi skor ujian TOFEL(ujian bahasa inggeris), supaya dapat ambil ujian SAT & akhirnya ke universiti di Amerika Syarikat atau London dalam kerjaya saintis.


4. Lindungilah saya supaya sentiasa di bawah penjagaan Allah swt.


5. Diberi kejayaan mewakili apa-apa pertandingan seperti genius olimpiad atau sebagainya di peringkat antarabangsa atau kebangsaan serta sukan sekali.


6. Diberi ketaqwaan yang tinggi.


7. Kalau tidak dapat sekalipun ke AS, doakan saya supaya result SPM saya serta O & A level excellent supaya dapat kerjaya tinggi lumayan & belajar di overseas.


8. Doakan saya juga semoga tidak lalai mengingati Allah swt apabila saya berjaya nanti & dapat menggunakan kebijaksanaan serta kejayaan gemilang itu ke arah jalan Allah swt & Rasul demi meninggikan syariat islam & menyumbang kemajuan di Malaysia setaraf negara barat. Hal ini kerana saya merupakan aset harapan negara. Insya-Allah. Kalau ingin islam & Malaysia maju, doakan saya.


9.Kepada sesiapa yang doakan saya & dimakbulkan Allah swt, Dia akan balas kalian semua dengan balasan ganjaran dunia akhirat.


Untuk pengetahuan semua, saya akan belajar syllabus SPM aliran sains tulen & universiti seperti algebra, calculatus, bahasa jepun & perancis.

Amin..........

Blog lain

Malaysia Secara Ringkas

Sejarah menarik; sejak abad ke-15 ketika Melaka merupakan sebuah pelabuhan dagangan penting, telah membentuk Malaysia menjadi sebuah negara beraneka budaya yang berbeza. Percutian ke Malaysia membuahkan pengalaman manis dengan penduduknya yang amat mesra, sementara kemudahan moden yang tersedia memastikan percutian anda mudah dan selesa. Mengenali Malaysia, bererti mencintai Malaysia - negara yang tersohor dengan pilihan makanan, kepelbagaian hutan hujan berusia jutaan tahun, bangunan pencakar langit yang canggih dan pesta pelbagai warna yang gemilang.

Muat turun Risalah: Percutian Menarik

Wahai rakyat Malaysia, peliharalah kemerdekaan dengan sebaik-baiknya supaya Malaysia kekal makmur & selamat dilawati oleh pelancong luar. MERDEKA!!!!!

Selamat menyambut kemerdekaan ke 54

"Transformasi Berjaya,Rakyat Sejahtera"

Carian pintas artikel pelancongan pilihan anda

WOW!!

The wonders of places and the best Asia destination

I love Malaysia!!!!!!!

29 Oktober 2011

Jelajah Gua Tempurung




MERANGKAK di dalam air untuk tembus ke ruang sebelah cabaran yang menarik perhatian peserta lasak.


KESEMPATAN untuk meneroka Gua Tempurung, Kampar, Perak, baru-baru ini sememangnya sukar untuk ditolak. Apatah lagi pelawaan itu datangnya daripada rakan lama.
Kami sebenarnya sudah lama tidak melakukan aktiviti rekreasi bersama secara berkumpulan.
Sebenarnya, kira-kira 18 tahun dahulu penulis pernah meneroka gua ini, jadi keinginan untuk melihat semula perkembangan dan perubahan yang berlaku pada gua ini sangat meluap-luap.
Dulu, tiada sebarang kemudahan tersedia, semuanya dalam keadaan yang sangat asli dan terpelihara, kecuali terdapat beberapa kesan tinggalan komunis seperti pagar besi yang masih terlekat di beberapa bahagian dinding gua tersebut.
Pada masa itu, keadaan udara di gua ini sangat segar dan sejuk menandakan gua ini sangat ‘sihat’ dan ‘hidup’.
Ketika itu, kubah, sungai kecil, stalagmit dan stalaktit serta kolam kecil bertingkat menjadikan gua tersebut sangat menarik untuk diterokai.
Malangnya, pada kunjungan saya bersama Putrajaya Adventure Team (PAT) baru-baru ini mendapati, terdapat banyak perubahan berlaku di luar dan dalam gua tersebut.
Penulis rasa terkilan kerana gua ini tidak diselia dengan baik dan tegas, terutamanya apabila para pengunjung bebas menyentuh permukaan gua yang boleh mengakibatkan gua itu ’dibunuh’ secara perlahan-lahan.
Perlu diingatkan bahawa gua ini mengambil masa ribuan tahun untuk mencapai proses kematangan bagi setiap formasi yang dilihat di dalam dan di luar gua.
Tidak dinafikan, pihak pengurusan ada menyediakan laluan pada sebahagian besar gua ini untuk kemudahan pengunjung, tetapi terdapat beberapa ‘pakej laluan’ yang membenarkan pengunjung melepasi beberapa bahagian gua yang masih tidak terusik.
Para pengunjung seharusnya perlu diberi garis panduan oleh jurupandu yang bertugas agar mereka tidak menyentuh dan mengganggu sebarang bentuk keaslian yang terdapat pada gua ini.
Sementara itu, terdapat empat pakej rekreasi yang ditawarkan di Gua Tempurung iaitu Golden Flowstone (40 minit), Top of the World (1 jam 45 minit), Top of the World & Short River Adventure (2 1/2 jam) dan Grand Tour (3 1/2 jam).
PAT memilih pakej Grand Tour yang merupakan pakej paling panjang, bermula dari platfom 1 hingga platfom 10.
Trek ini akan melalui laluan mencabar yang pasti akan membuatkan peserta tidak sempat kering badannya kerana di sebahagian besar laluan ini para peserta akan dipaksa merangkak ke dalam sungai yang cetek dan sejuk.
Kemudian mereka akan dibawa menggelongsor dalam kegelapan setinggi 20 kaki.
Pengerusi PAT, Saiful Kadir berkata, para peserta juga akan diajar ikatan dan simpulan wajib yang mudah, tetapi ramai di kalangan peminat rekreasi tidak ambil peduli.
“Pada kesempatan ini membolehkan PAT melatih mereka agar kemahiran tali dapat dikembangkan kerana terdapat banyak jenis ikatan yang perlu dipelajari bagi memperkasakan pengetahuan dan kemahiran mereka.
“Antara ikatan dan simpulan yang sempat dipelajari ialah buku sila, double dan single of eight, bowline, stopper, fisherman dan italian hitch,” katanya.
Selepas sarapan pagi pada keesokan harinya, para peserta sudah bersedia untuk meneroka Gua Tempurung.
Para peserta memulakan senaman ringan sambil bersiap sedia dengan lampu suluh masing-masing. Kumpulan penulis dipandu oleh Mohd. Sufi Abdul Manan.
Gua Tempurung yang berusia lebih 400 juta tahun ini adalah yang terbesar di Perak manakala trek guanya memanjang sehingga 1.9 kilometer sehala.
Terdapat lima kubah (chamber) yang besar, jadi nama gua ini diambil sempena kubahnya yang kelihatan seperti bawah tempurung kelapa.
Laluan trek ke Golden Flowstone (pada pakej satu) telah disimen, manakala di tempat yang curam dan bertebing telah dipasang tangga dihiasi lampu- lampu berwarna-warni bertujuan menimbulkan mod di beberapa kawasan permukaan gua agar menarik dilihat dari jauh.
Di sini terdapat banyak formasi batu kapur yang besar terbentuk dari larutan air batu kapur termasuk juga batu-batu marmar yang terdapat di kawasan sungai.
Formasi yang terbentuk di sini seakan- akan menyerupai rupa haiwan antaranya kelihatan kucing, lembu dan ayam.
Manakala najis-najis kelawar yang bercampur dengan kencingnya menghasilkan lukisan-lukisan abstrak semula jadi pada bumbung dan dinding gua.
Kelawar boleh dilihat pada bulan Mac hingga Mei kerana bulan tersebut adalah musim mengawan bagi haiwan itu.
Golden Flowstone dikenali kerana dinding-dinding gua yang terdapat di sini terdiri dari pasir-pasir halus seperti kristal.
Sebahagian dinding gua ini yang basah dan berair kelihatan berkilauan apabila terkena suluhan lampu. Suasana ini akan memberi mod warna keemasan di sekitarnya.
Platform empat pula yang setinggi 90 meter dari aras laut merupakan laluan angin. Situasi ini memberikan suasana nyaman kepada pengunjung kerana angin yang menerusi lorong ini sangat sejuk dan nyaman.
Angin ini datang dari dua arah bertentangan iaitu melalui pintu masuk dan pintu keluar gua ini. Pertembungan ini akan memberi suasana angin pelbagai arah. Bagaimanapun kelajuan angin banyak bergantung dengan keadaan cuaca di luar.
Jika waktu hujan, angin di sini menjadi lebih kuat dan sejuk begitulah sebaliknya. Oleh itu, lokasi ini menjadi lokasi popular untuk berehat bagi semua pengunjung.
Platfom lima pula adalah kawasan tertinggi di sini. Dikenali sebagai `top of the world’. Dengan ketinggian 125 meter dari aras laut, ia merupakan lokasi tertinggi buat pengunjung.
Bagi menjamin keselamatan pengunjung, sebanyak 640 anak tangga disediakan. Tambah menarik lagi apabila terdapat beberapa lampu menghiasi kawasan gua menjadikannya sangat menarik jika dilihat dari jauh.
Aktiviti penerokaan gua sebenarnya bermula dari platfom ini sehinggalah ke platform 10. Tiada kemudahan disediakan, yang ada hanyalah trek yang kotor dan basah.
Walaupun begitu, pakej ini adalah yang terbaik kepada pengunjung yang sukakan kelainan cabaran. Tiada lagi trek yang bersimen mahupun lampu-lampu di dinding gua. Dari sini, peserta perlu merangkak, menggelongsor, menyusur, meniarap di sungai dan menyusup ke dalam lubang-lubang kecil bagi meneruskan penerokaan ke tahap seterusnya.
Kotor dan basah menjadi mainan sepanjang penerokaan bahagian terakhir gua ini.
Hiruk-pikuk jeritan dan gurauan peserta memenuhi setiap ruang gua sesekali bergema mengiringi rentak kaki peserta.
Keseronokan ketika melakukan penerokaan di gua ini akan menjadi sia-sia jika tiada yang memberi perhatian kepada formasi-formasi yang masih ada didalam gua ini kerana di bahagian inilah banyak kehidupan gua yang masih cuba meneruskan survivalnya.
Sayang sekali kerana sepanjang penerokaan, penulis tidak melihat seekorpun kehidupan serangga mahupun mamalia di dalam gua ini selain kelawar.
Selain itu, pengunjung tidak perlu risau mengenai keselamatan diri semasa berada di dalam gua kerana kemudahan yang disediakan di sini memang memuaskan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails